13 Ιουλίου 2010

Lore










Εργοδότης: Π. Παπαλαμπρακόπουλος
Aρχιτέκτονες: Κώστας Τσιαμπάος, Μυρτώ Κιούρτη
Οπτική Επικοινωνία: Χρήστος Τριβιζάς
Εικαστική εγκατάσταση: Έφη Χαλυβοπούλου
Έπιπλα: Design Plaza
Φωτισμός: Diathlasis

Η πρότασή μας στηρίχθηκε στην παρακάτω παραδοχή: Αν το κλασικό είναι αυτό που λόγω ιδιαίτερης ποιότητας αντέχει στον χρόνο, Αν το ιδιαίτερο είναι αυτό που ξεχωρίζει επειδή προσφέρει κάτι καλύτερο και πιο ειδικό, Αν στόχος είναι να εξελισσόμαστε, να εκπαιδεύουμε και να εκπαιδευόμαστε τότε ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου καταστήματος πρέπει να αναζητήσει:

Την υψηλή αρχιτεκτονική ποιότητα μέσα από την αναφορά στους αρχιτέκτονες -δασκάλους και την ιστορία της αρχιτεκτονικής.

“Τότε κατάλαβα ότι σκοπός της αρχιτεκτονικής δεν ήταν η επινόηση της μορφής. Προσπάθησα, λοιπόν να καταλάβω ποιος ήταν ο σκοπός αυτός [...] αφού γνωρίζαμε ότι ήταν ζήτημα αλήθειας, ψάξαμε να βρούμε ποια ήταν πραγματικά η αλήθεια. Ευχαριστηθήκαμε πολύ βρίσκοντας έναν ορισμό που είχε δώσει για την αλήθεια ο Άγιος Θωμάς ο Ακινάτης...”Αλήθεια είναι η ουσία της πραγματικότητας” [...] Με αφορμή αυτό συνέλαβα την ιδέα της καθαρής κατασκευής, θεωρώντας την και θεμελιώδη. Μπορούμε εύκολα να μιλήσουμε γι’ αυτήν, δεν είναι όμως το ίδιο εύκολο και να την κάνουμε πράξη. Είναι πολύ δύσκολο να την αποδεχτούμε ως θεμελιώδη αρχή της κατασκευής και στη συνέχεια να την εφαρμόσουμε [...] Η δομή αποτελεί έννοια φιλοσοφική. Η δομή, μ’ αυτή την έννοια, είναι τα πάντα, από την κορυφή μέχρι τον πάτο, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Αυτό λέμε εμείς δομή.”

Mies van der Rohe, απόσπασμα από το άρθρο του Peter Carter στο περιοδικό Architectural Design, Μάρτιος 1961, αναφορά στο Kenneth Frampton, Μοντέρνα Αρχιτεκτονική, Ιστορία και Κριτική [1981], Αθήνα: Θεμέλιο, 1987, σ. 150.

Έτσι… Χρησιμοποιούμε αληθινά υλικά και ποτέ απομιμήσεις υλικών (αποκλείονται τα mdf, οι παντός είδους επενδύσεις τύπου καπλαμά, οι παντός είδους απομιμήσεις ξύλου). Αποκλείουμε οποιαδήποτε διακόσμηση η οποία έρχεται επιπροσθέτως για να εξωραΐσει τα πράγματα. Η αισθητική προκύπτει όταν έχουμε οργανώσει σωστά τα ίδια τα αντικείμενα-προϊόντα της καθημερινότητας. Δεν κρύβουμε τίποτε. Φανερώνουμε τα πράγματα όπως είναι αποδεχόμαστε το ετερόκλητο της παρουσίας τους, επιλέγουμε ποιοτικά πράγματα και τα αναδεικνύουμε. Εστιάζουμε στην υψηλή ποιότητα υλικών και επίπλων. Επενδύουμε στον παράγοντα άνθρωπο. Αναδεικνύουμε τους ανθρώπους που δουλεύουν στο κατάστημα. Θεωρούμε ότι το ζεστό και το οικείο είναι θέμα λειτουργίας και ανθρώπινης δράσης στον χώρο. Χρησιμοποιούμε το φως όχι ως διακοσμητικό αντικείμενο, αλλά στην πρωταρχική του αξία ως στοιχείο που μπορεί να αναδείξει ή να υποβαθμίσει αντικείμενα δημιουργώντας καταστάσεις του χώρου που αλλάζουν.

Φωτογράφηση: Μεγακλής Γαντζίας (http://megaklis.com)

Δεν υπάρχουν σχόλια: